Living apart Together

5. Living apart Together: ‘verFRITS je dag’

Modern day people live clotted together, in packed cities. Plus: we spend our days commenting each other on Twitter, Facebook, Instagram, WhatsApp. And here’s the rub: lots of people feel lost in this abundance of ‘contacts’.

Is there a way to increase real interaction in a city like Eindhoven?

In search for an answer to that answer, lots and lots of ideas for online of offline solutions have already been floated. And not with very great success. To make a society really social, that’s the quest in the challenge ‘verFRITS je dag’ (reFRITS your day).

As a guidance, gaming techniques will be used to crack this nut: playfully boosting the strength in local communities and giving ‘ambassadors’ a leading role.

 

Probleem: Inwoners van Eindhoven voelen zich niet meer betrokken bij de stad en elkaar, dit leidt tot vereenzaming, vervreemding en gebrek aan sociale cohesie. Dit wordt verergert door <gedrag door internet/digitalisering>.

Quote: “Mensen voelen zich gebruikt, in plaats van dat je het gebruik” of “If your not paying for it, you are the product”

Veel pogingen gedaan om het op te lossen

  • Met apps:

                          Tooling voor buurten – 2% bereik

                          Buurt whatsapp – betrokkenheid hoog

                          Nextdoor – In Eindhoven 8%

  • Pokémon Go – ontmoeten bij monumenten/kunstobjecten – voorbeeld AR

Processen sociaal domein

  • WIJ Eindhoven

 

Identiteit van Eindhoven

  • historisch gezien Philips
  • technologie als verbinder
  • brabantse cultuur – grote gemene deler: gezelligheid, samenwerken, gastvrijheid, sociaal, bourgondisch, touwtje uit de brievenbus
  • Slimste regio: Internationaal Eindhoven – expats, studenten

       Geschiedenis Philips/Eindhoven – sociale/maatschappelijke rol

  • Curator projectontwikkeling Philips Museum – geschiedschrijving Philips – community gedachte
  • Regionaal Historisch Centrum Eindhoven

    Doelgroep: Inwoners van Eindhoven – 225.000 – cijfers: hoeveel eenzaamheid? CBS/GGD

    Doel 1: loyaliteit – mensen weer aan het spelen krijgen – inzetten/versterken van trots met als doel         activering, wederkerigheid en verbondenheid

     Doel 2: business – verlagen zorgkosten, leefkwaliteit verhogen, basisinkomen verdien, etc.

   Game

  • Make the City your playground
  • Speelveld met vrijheid om te ontdekken, ontmoeten en ontwikkelen
  • Spel als carrier, acties/challenges in real life
  • Zelfregulerende kracht – organisch systeem
  • Hoe creëer je eigenaarschap?